پلمب نانوایی متخلف در مشهد | آغاز دور جدید نظارت‌ها بر واحد‌های صنفی (۲۷ شهریور ۱۴۰۴) حواشی چای دبش ادامه دارد | دریافت ۱۴۳ وام فقط از یک بانک دولتی (۲۷ شهریور ۱۴۰۴) گزارش جدید از بحران قطعه‌سازی | بدهی ۱۱ میلیاردی سایپا روی میز ۵ سال بررسی طرح ساماندهی کارکنان دولت در مجلس | ۳ بار رفت و برگشت یک طرح بین مجلس و شورای نگهبان در ۲ سال جولان لوازم جانبی تقلبی موبایل در بازار | تفاوت بین نمونه اصلی و تقلبی برای خریدار تقریبا غیرممکن است کاهش چراغ‌خاموش ارائه تسهیلات بانک‌ها در خراسان رضوی قیمت طلا در معاملات روز پنجشنبه بازار جهانی، (۲۷ شهریور ۱۴۰۴) اعلام شد مزایده ۶ هزار میلیاردی کالای تملیکی با عرضه خودروی داخلی و خارجی تا چه زمانی ادامه دارد؟ گرانی لبنیات ادامه دارد پیش‌بینی قیمت دلار برای پنجشنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۴ قیمت هر کیلو شمش طلا در بورس کالا بعد از یک ماه به ۱۱.۷ میلیارد تومان افزایش یافت (۲۶ شهریور ۱۴۰۴) پیش‌‌بینی قیمت طلا و سکه پنجشنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۴ نمایشگاه مشهد، آوردگاه ارتباط بی‌واسطه تولیدکننده و خریدار | بیست‌وچهارمین نمایشگاه عرضه مستقیم کالا آغازبه‌کار کرد نظام بانکی چطور ترمزِ جهش تولید مسکن را کشید؟ قانون مالیات بر خانه‌های خالی به بازار مسکن کمک نکرد مدیرکل امور مالیاتی خراسان رضوی: تایید فرم تبصره ۱۰۰ و پرداخت مالیات با پیام‌رسان‌های داخلی ممکن شد قیمت امروز خودرو‌های خارجی و مونتاژی (۲۶ شهریور ۱۴۰۴) | تغییر محسوس قیمت‌ها وزیر جهاد کشاورزی: قیمت گوشت قرمز در اختیار ما نیست و مربوط به بازار است قیمت امروز خودرو‌های داخلی (۲۶ شهریور ۱۴۰۴) | ثبات قیمت‌ها افزایش ۳۰۰ درصدی قیمت میوه از باغ تا دست مشتری قیمت بلیت هواپیما اوج گرفت (۲۶ شهریور ۱۴۰۴) افشای راز ۲۰ میلیارد دلاری که در سال گذشته به اقتصاد برنگشت جلسه شورای عالی کار باید فوراً تشکیل شود تا قدرت خرید کارگران جبران شود اتحادیه طلا درباره سکه‌های پارسیان جعلی در بازار هشدار داد سخنگوی صنف جایگاهداران: راهی جز واردات برای تأمین بنزین سوپر وجود ندارد کوچک‌تر‌های بورس به‌ پا خاستند | ازدست‌رفتن حمایت ۲.۶ میلیون واحدی (۲۶ شهریور ۱۴۰۴) شرط سامانه جامع تجارت برای سرمایه‌گذاران خارجی: به ازای وارد کردن هر خودرو، در ایران ۳۰۰ هزار دلار سرمایه‌گذاری کنید ۹۷ درصد از کارگاه‌های کارگری امن نیستند سکه‌های پارسیان گران شدند (۲۶ شهریور ۱۴۰۴) + جدول قیمت
سرخط خبرها

خودروسازان از این حرف سوءاستفاده نکنند!| دومین هشدار رهبر معظم انقلاب به خودروساز‌ها پس از ۱۰۰ روز

  • کد خبر: ۱۰۷۹۹۳
  • ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۲۳:۵۳
  • ۱
خودروسازان از این حرف سوءاستفاده نکنند!| دومین هشدار رهبر معظم انقلاب به خودروساز‌ها پس از ۱۰۰ روز
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در دیدار جمعی از کارگران، قاچاق و واردات بی‌رویه کالاهایی را که تولید داخلی و با کیفیت دارند، خنجری بر قلب تولید کشور خواندند و بر حمایت از تولید داخلی تاکید کردند، اما بلافاصله تاکید فرمودند: البته خودروسازها از این حرف سوء استفاده نکنند زیرا وضع آنها تعریفی ندارد و مقصود، آن جاهایی است که تولید خوب و با کیفیت دارند.

به گزارش شهرآرانیوز، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای روز دوشنبه ۱۹ اردیبهشت ماه در جریان دیدار جمعی از کارگران، قاچاق و واردات بی‌رویه کالاهایی را که تولید داخلی و با کیفیت دارند، خنجری بر قلب تولید کشور خواندند و گفتند: بر اساس آمارهای کارشناسان، هر یک میلیارد دلار واردات از اجناس دارای تولید داخلی مانند کفش، پوشاک و لوازم خانگی، به تعطیلی ۱۰۰ هزار فرصت شغلی در کشور منجر می‌شود.

ایشان در این زمینه افزودند: البته خودروسازها از این حرف سوء استفاده نکنند زیرا وضع آنها تعریفی ندارد و مقصود، آن جاهایی است که تولید خوب و با کیفیت دارند.

این دومین هشدار صریح و مستقیم رهبر معظم انقلاب به صنعت خودروسازی کشور بود. پیش از این نیز معظم له در دیدار با تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی در سخنانی بی سابقه به انتقاد از خودروسازی داخلی پرداختند و گفتند: «این همه‌ حمایت در طول این سالها از صنعت خودرو در کشور شده خب کیفیت خودرو خوب نیست، مردم ناراضی‌اند درست هم می‌گویند، حق با مردم است، یعنی به اعتراض مردم به جا است،‌ این صنعت نتوانسته رضایت مشتری را جلب کند.»

بیشتر بخوانید| امام خامنه‌ای: وضعیت خودروسازان تعریفی ندارد| اعتراض کارگران در مواردی به‌حق بوده است| دولت کارهای اقتصادی مهمی در پیش دارد

هشدار دوم ۱۰۰روز پس از هشدار اول

پیش از این نیز ۱۰ بهمن ماه ۱۴۰۰ رهبر معظم انقلاب در دیدار با تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی در سخنانی بی سابقه به انتقاد از خودروسازی داخلی پرداختند و گفتند: «این همه‌ حمایت در طول این سالها از صنعت خودرو در کشور شده خب کیفیت خودرو خوب نیست، مردم ناراضی‌اند درست هم می‌گویند، حق با مردم است، یعنی به اعتراض مردم به جا است،‌ این صنعت نتوانسته رضایت مشتری را جلب کند.».

جالب است که از آن روز تاکنون ۱۰۰ روز گذشته است، اما در این مدت تنها اتفاقی که در صنعت خودروکشور رخ داده این است که با دستور وزارت صمت اختیار قرعه کشی فروش خودرو از خودروسازان گرفته شده و این کار قرار است در یک سامانه متمرکز انجام شود. همین!

حمایت از تولید و اشتغال به چه قیمتی؟

بر اساس آمارهای اعلام شده از سوی سردار هادیانفر، رئیس پلیس راهور کشور، به طور سالیانه معادل ۸ درصد تولید ناخالص داخلی کشور یعنی حدود ۳۰۸ هزار میلیارد تومان هزینه خسارت تصادفات ناشی ازضعف ایمنی خودروها به کشور تحمیل می‌شود.

این تنها رقمی است که به طور مستقیم توسط شرکت های بیمه گر پرداخت می‌شود. در این میان خسارت‌های معنوی ناشی از فوت افراد نه تنها توسط هیچ ارگان محاسبه نشده بلکه متولی خاصی هم برای رسیدگی به آن وجود ندارد.

در طول تمام سالیان اخیر خودروسازها با تکیه بر ایجاد اشتغال برای هزاران کارگر و همینطور تاکید بر تولید داخلی، هزینه‌های سنگینی را به کشور تحمیل کرده‌اند. اما واقعیت چیست و آیا این کارگران و کارمندان بهره وری لازم برای اقتصاد کشور دارند؟

کارمندان سفارشی با دستمزدهای آنچنانی

طبق اطلاعات صورت‌های مالی حسابرسی شده ایران خودرو و سایپا که در سامانه کدال منتشر شده است، طی سال گذشته بیش از ۹۹ هزار نفر فقط در بخش تولید خودرو (اعم از تولید خودروی سبک و سنگین) در این دو خودروسازی مشغول فعالیت بوده و حقوق و دستمزد دریافت کرده‌اند. اینکه این تعداد نیروی انسانی حقوق‌بگیر چقدر کارایی دارد، بماند، اما آن‌طور که مسئولان دولتی افشا کرده‌اند؛ ۲۵ هزار نیروی مازاد در این دو خودروساز مشغول فعالیت بوده که اغلب آنها نیروهای سفارشی سیاسیون هستند. گزارش‌های متعددی نشان می‌دهد ۱۲ تا ۱۵درصد از هزینه‌های تولید خودروسازان مربوط به حقوق و دستمزد نیروی انسانی است که این مقدار ۳برابر میانگین جهانی است.

اکنون میانگین تولید خودرو به ازای هر شاغل در خودروسازی کشور ۹ تا ۱۰ دستگاه و در بهترین شرایط ۱۴ دستگاه (قبل از تحریم‌ها و کرونا) خودرو تولید می‌شد که این تعداد در شرق آسیا ۴۷ تا ۶۶ دستگاه و در سطح جهان نیز حدود ۳۰ دستگاه است.

صنعت خودروسازی کشور تعطیل شود، حقوق تمام کارکنان‌شان را می‌دهیم!

سردار تیمور حسینی، جانشین رئیس پلیس راهور گفت: با یک حساب دو دو تا چهارتا، ایران‌خودرو و سایپا اگر تعطیل شوند، ما با واردات خودرو و صرفه‌جویی در مصرف سوخت با واردات خودروی خارجی، حقوق تمام کارکنان آن را می‌دهیم.

او با تاکید بر اینکه دیگر در جهان خودرویی نداریم که ۱۵ لیتر در صد کیلومتر مصرف کند، گفت که دیگر دوران آن گذشته که با تغییر یک کاپوت، بگوییم طرح جدید زده ایم، خودروسازان باید پلتفرم عوض کنند.

ببینید| رئیس پلیس راهور: «ایران خودرو» و «سایپا» تعطیل شوند، ما حقوق تمام کارکنان را می‌دهیم+ویدئو

 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
دوست
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۱
0
0
ای کاش دستور واردات خودرو دسته دوم تا 5 سال کارکرد رو صادر کنند تا این وضعیت بهتر بشه
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->